Παρασκευή 31 Μαΐου 2024

Έξυπνοι κάδοι ανακύκλωσης: αυτοματισμός με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης & του Teachable Machine

Στο project "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη", στην πλατεία μας, δημιουργήσαμε δυο έξυπνους κάδους ανακύκλωσης με χρήση του κιτ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Lego WeDo 2.0 και του Google Teachable Machine, εργαλείου Τεχνητής Νοημοσύνης

Αρχικά, κατασκευάσαμε τους δυο κάδους με τουβλάκια Lego, έναν μπλε και έναν κόκκινο. Στα καπάκια τους προσαρμόστηκε κατάλληλος μηχανισμός ώστε να ανοίγουν αυτόματα με χρήση των κινητήρων και του Hub του κιτ Ρομποτικής Lego WeDo 2.0 και του προγράμματος στο Scratch.


Στόχος μας ήταν η κάμερα να αναγνωρίζει τα μπλε και τα κόκκινα τουβλάκια-σκουπίδια και ανάλογα με το χρώμα να ανοίγει ο αντίστοιχος κάδος ανακύκλωσης. 

Χρησιμοποιήσαμε την online εφαρμογή Google Teachable Machine, επιλέγοντας Image Project, στον σύνδεσμο εδώ:


Εκπαιδεύσαμε το μοντέλο μας, να αναγνωρίζει τρεις κλάσεις αντικειμένων:
  1. Blue: μπλε τουβλάκια Lego.
  2. Red: κόκκινα τουβλάκια Lego.
  3. Other: λευκό χαρτί.
Το σύστημα εκπαιδεύτηκε με περισσότερες από 2.000 φωτογραφίες από μπλε και κόκκινα τουβλάκια, διαφόρων σχημάτων τοποθετημένων πάνω σε λευκό φόντο (χρησιμοποιήθηκε ένα λευκό χαρτί Α4) καθώς και από το λευκό χαρτί και αποθηκεύσαμε τον σύνδεσμό του.

Ο προγραμματισμός του αυτοματισμού έγινε μέσα από την εφαρμογή: 
ένα περιβάλλον Scratch, το οποίο υποστηρίζει την προσθήκη της επέκτασης τόσο του κιτ Lego WeDo 2.0, όσο και του Teachable Machine. 

Συγκεκριμένα, όταν γίνει κλικ στην πράσινη σημαία του Scratch, χρησιμοποιείται το μοντέλο μας και ενεργοποιείται το βίντεο. Επίσης, ορίζονται οι κατευθύνσεις στους δυο κινητήρες των κάδων, ώστε αυτοί να είναι κλειστοί. 


Στη συνέχεια, εάν τοποθετήσουμε μπροστά στην κάμερα, πάνω στο λευκό χαρτί, ένα μπλε τουβλάκι Lego, αυτό αναγνωρίζεται από το μοντέλο, δίνεται εντολή να ενεργοποιηθεί ο κινητήρας του μπλε κάδου, να περιμένει 3 δευτερόλεπτα για να πετάξουμε μέσα στο κάδο το τουβλάκι-σκουπίδι και μετά ξανακλείνει. Επίσης, εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή το όνομα της κλάσης "Blue". Αντίστοιχα, λειτουργεί το πρόγραμμα και στην περίπτωση που τοποθετήσουμε μπροστά στην κάμερα ένα κόκκινο τουβλάκι Lego, οπότε το μοντέλο αναγνωρίζει την "Red" κλάση, ανοίγει το καπάκι του κόκκινου κάδου και εμφανίζει το όνομα της κλάσης στην οθόνη. Αν δεν υπάρχει τουβλάκι μπροστά στην κάμερα, τότε σύμφωνα με τον προγραμματισμό, απλώς εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή το όνομα της κλάσης "Other". 


Είμαστε έτοιμοι να ελέγξουμε τη λειτουργία του αυτοματισμού μας.


Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

Σύστημα ποτίσματος φυτών: αυτοματισμός με την πλακέτα micro:bit

Για να υλοποιήσουμε το "αυτόματο πότισμα φυτών" του project "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη" χρησιμοποιήσαμε το micro:bit Smart Agriculture Kit, το οποίο περιλαμβάνει αισθητήρες για πρακτικές IoT όπως αισθητήρα θερμοκρασίας DS18B20, αισθητήρα υγρασίας εδάφους, αισθητήρα στάθμης νερού, αισθητήρα PIR, σερβομηχανισμούς, κλπ. Το κιτ αυτό είναι κατάλληλο για κατασκευή projects όπως η έξυπνη μηχανή απώθησης εντόμων, το οικολογικό θερμοκήπιο, η συσκευή παρακολούθησης της στάθμης νερού της λίμνης ψαριών, κλπ. αποσκοπώντας στην εξερεύνηση των δυνατοτήτων εφαρμογής της τεχνολογίας πληροφοριών στη γεωργία.

Συγκεκριμένα, για την κατασκευή μας χρησιμοποιήθηκαν τα ακόλουθα:
  • πλακέτα micro:bit
  • πλακέτα επέκτασης IoT:bit Internet WIFI για micro:bit από το micro:bit Smart Agriculture Kit,
  • αισθητήρας υγρασίας εδάφους από το micro:bit Smart Agriculture Kit
  • μπαταρία του micro:bit,
  • ρελέ,
  • αντλία νερού,
  • καλώδια.
Αρχικά, τοποθετήσαμε την πλακέτα micro:bit στην πλακέτα επέκτασης IoT:bit Internet WIFI. Στη συνέχεια, συνδέσαμε τον αισθητήρα υγρασίας εδάφους με ένα Jumper Wire στον ακροδέκτη P1 του IoT:bit. Πήραμε ένα Jumper Wire και κάναμε τη σύνδεση του Ρελέ με τον ακροδέκτη P2 του IoT:bit. Η γείωση της αντλίας συνδέθηκε στο G pin στο P16 του IoT:bit. Το VCC της αντλίας συνδέθηκε στο NO του ρελέ. Πήραμε ένα άλλο καλώδιο και το συνδέσαμε από το ρελέ στο V pin στο P16 του IoT:bit.

Στην εικόνα που ακολουθεί, φαίνεται η πλατεία "Αγίου Βλασίου" του Ξυλοκάστρου με την εκκλησία μας, τα παγκάκια και τα δυο παρτέρια με τα λουλούδια. Στη μέση είναι τοποθετημένη η δεξαμενή νερού με τον αυτοματισμό που δημιουργήσαμε με την πλακέτα micro:bit, τον αισθητήρα υγρασίας και την αντλία νερού. 


Ο προγραμματισμός του αυτοματισμού έγινε στο MakeCode εδώ: https://makecode.microbit.org/
και είναι ο ακόλουθος. 


Κατά την έναρξη, εμφανίζεται στην οθόνη του micro:bit μια καρδούλα. Εάν η τιμή του αισθητήρα υγρασίας εδάφους είναι <= 50 τότε εμφανίζεται η τιμή στην οθόνη, μια λυπημένη φατσούλα και δίνει εντολή στην αντλία να ξεκινήσει μέσω του ρελέ, ο ακροδέκτης P2 γίνεται 1. Εάν η τιμή του αισθητήρα υγρασίας εδάφους είναι > 50 τότε εμφανίζεται η τιμή στην οθόνη και μια χαρούμενη φατσούλα και ο ακροδέκτης P2 γίνεται 0. 

Κατεβάζουμε το πρόγραμμα από το MakeCode στο micro:bit τοποθετώντας το USB καλώδιο στον υπολογιστή. Τοποθετούμε τη μπαταρία στο micro:bit, στερεώνουμε με ταινία την κατασκευή στη δεξαμενή με το νερό, βάζουμε την αντλία μέσα στη δεξαμενή και είμαστε έτοιμοι να ελέγξουμε τη λειτουργία του αυτοματισμού μας. 

Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

Αυτόματο σύστημα ποτίσματος φυτών: υλικά

Ένα ενδιαφέρον και χρήσιμο project εκπαιδευτικής ρομποτικής είναι η δημιουργία ενός αυτόματου συστήματος ποτίσματος φυτών χρησιμοποιώντας αισθητήρα υγρασίας εδάφους, ρελέ, αντλία νερού και την πλακέτα micro:bit

Το σύστημα αυτό, που λύνει ένα πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στον Δήμο μας, αποτελεί μέρος του έργου "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη".

Συγκεκριμένα τα υλικά που είναι αναγκαία για τη δημιουργία του αυτοματισμού είναι τα ακόλουθα:
  • Πλακέτα micro:bit που θα ελέγχει το σύστημα.
  • Πλακέτα επέκτασης IoT:bit Internet WIFI για micro:bit.
  • Αισθητήρας υγρασίας εδάφους για την ανίχνευση της υγρασίας στο χώμα των παρτεριών.
  • Αντλία νερού για το πότισμα των φυτών.
  • Ρελέ για τον έλεγχο της αντλίας μέσω του micro:bit.
  • Σωλήνας για τη μεταφορά του νερού από την αντλία στα φυτά.
  • Καλώδια για την ολοκλήρωση του κυκλώματος.
  • Μπαταρία για την τροφοδοσία του micro:bit.
Για τις ανάγκες επίδειξης του συστήματος, έχουμε δημιουργήσει και τη μακέτα της κεντρικής πλατείας του Ξυλοκάστρου, με την εκκλησία του Αγίου Βλασίου, δυο παρτέρια με λουλούδια, μια δεξαμενή νερού, παγκάκια, φιγούρες Lego και Playmobil, κλπ.

Κυριακή 26 Μαΐου 2024

Μακέτα έργου "Ξυλόκαστρο: Μια πράσινη πόλη"

Η αρχική μακέτα του έργου "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη".

Σάββατο 25 Μαΐου 2024

Δημιουργία μακέτας έργου "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη"

Για τις ανάγκες του έργου "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη" θα δημιουργήσουμε μια μακέτα της πλατείας του Ξυλοκάστρου

Για τη μακέτα απαιτείται:
  • 1 κόντρα πλακέ 100 εκ. Χ 75 εκ. που θα αποτελεί τη βάση της πλατείας.
  • 4 ξύλα 44 εκ. μήκος Χ 10 εκ. ύψος Χ 2 εκ. πάχος για την κατασκευή των δυο παρτεριών της πλατείας.
  • 4 ξύλα 24 εκ. μήκος Χ 10 εκ. ύψος Χ 2 εκ. πάχος την κατασκευή των δυο παρτεριών της πλατείας.
  • Χώμα για τα παρτέρια.
  • 4 φυτά.
  • 1 μεγάλο πλαστικό μπουκάλι για τη δεξαμενή νερού.
  • Νερό.
  • 1 εκκλησία από χαρτόκουτα.
  • Παγκάκια από τουβλάκια Lego.
  • Φιγούρες Lego και Playmobil.  
Συγκεκριμένα, το σχέδιο της μακέτας είναι το ακόλουθο.

Παρασκευή 24 Μαΐου 2024

Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη

Το προτεινόμενο έργο "Ξυλόκαστρο: Πράσινη Πόλη"αποτελεί μια εκπαιδευτική πρωτοβουλία που στοχεύει στη χρήση του προγραμματισμού και της ρομποτικής για τη βελτίωση του περιβάλλοντος στην πόλη μας, το Ξυλόκαστρο Κορινθίας

Μέσω της συνδυασμένης χρήσης του κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής Lego WeDo 2.0 και της πλακέτας micro:bit, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα δημιουργήσουν ένα αυτόματο σύστημα ποτίσματος για τα φυτά της κεντρικής πλατείας της πόλης μας.

Το σύστημα θα λειτουργεί με τη βοήθεια κατάλληλου αισθητήρα, ο οποίος θα ελέγχει το επίπεδο της υγρασίας του εδάφους. Όταν η υγρασία είναι χαμηλή, το σύστημα θα ενεργοποιείται και θα παρέχει αυτόματα νερό στα φυτά, βοηθώντας έτσι στη διατήρηση του πράσινου τοπίου στην πλατεία μας, καθώς και στην ενίσχυση της κλιματικής ισορροπίας.

Παράλληλα, θα δημιουργηθούν και δυο ρομποτικοί έξυπνοι κάδοι ανακύκλωσης.

Μέσα από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα καλλιεργήσουν δεξιότητες στον προγραμματισμό και τη χρήση καινοτόμων τεχνολογικών εργαλείων και θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης. Παράλληλα, θα κατανοήσουν την αξία της τεχνολογίας στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων και την επίδρασή της στο περιβάλλον μας.

Τρίτη 21 Μαΐου 2024

ERASMUS+ GIG: Συμμετοχή στην ανοικτή εκδήλωση του προγράμματος “Gamified Introduction to Gamification” (#GIGERASMUS #ErasmusPlus)

Συμμετοχή στη Γιορτή Ολοκλήρωσης του Προγράμματος Erasmus+ “Gamified Introduction to Gamification” και παρουσίαση των δράσεων που είχε αναλάβει το Σχολείο μας. 

Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Πρόσκληση σε εξ αποστάσεως επιμορφωτική συνάντηση με θέμα "H Aνθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative Artificial Intelligence) στην Εκπαίδευση"

Στο πλαίσιο του προγραμματισμού του Εκπαιδευτικού Έργου και της συνεργασίας των 
σχολικών μονάδων με τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης της 3ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας κύριο Ηλία Γεραρή, σε συνεργασία με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης της 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας  κυρία Αναστασία Γκιόκα, τον κύριο Παναγιώτη Αναστασιάδη, Καθηγητή και Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου της Κρήτης και με τον κύριο Κωνσταντίνο Κωτσίδη, Σύμβουλο Εκπαίδευσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας, σας ενημερώνουμε για την πραγματοποίηση της απογευματινής εξ αποστάσεως βιωματικής επιμορφωτικής συνάντησης (εξ αποστάσεως σύγχρονη παρακολούθηση και συμμετοχή σε διαδικτυακό εργαστήριο) για τους/τις εκπαιδευτικούς των ως άνω περιφερειών διάρκειας δύο (2) ωρών με την παρακάτω θεματική:

«H Aνθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative Artificial Intelligence) στην Εκπαίδευση»

Ημερομηνία διεξαγωγής του εξ αποστάσεως εργαστηρίου: Δευτέρα 20 Μαϊου 2024, ώρα 18:00-20:00 μ.μ. 

Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

ERASMUS+ GIG: Πρόσκληση σε ανοικτή εκδήλωση του προγράμματος “Gamified Introduction to Gamification” (#GIGERASMUS #ErasmusPlus)

Αγαπητοί/ές συνάδελφοι,

με μεγάλη χαρά σας προσκαλούμε στην τελική, ανοικτή εκδήλωση του προγράμματος “Gamified Introduction to Gamification”, όπου θα γιορτάσουμε μαζί την επιτυχή ολοκλήρωση της διετούς πορείας μας την Παρασκευή 17/05/2024 στις 6:00 μ.μ. και το Σάββατο 18/05/2024 στις 9:30 π.μ. στον σύνδεσμο εδώ: webex

Ελάτε να γιορτάσουμε μαζί τη δύναμη της μαθητοκεντρικής προσέγγισης και τις ανεξάντλητες δυνατότητες που προσφέρει στο μετασχηματισμό της εκπαίδευσης.

Ανυπομονούμε να σας υποδεχτούμε!

Περισσότερες πληροφορίες: στην ιστοσελίδα Enhancing Learning Through DIBL and GBL: An Erasmus+ KA210 Project - Gamified Introduction to Gamification

Πρόγραμμα:

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17/05/2024
18:00 Έναρξη- Πληροφορίες για την εκδήλωση
18:15 Χαιρετισμός και παρουσίαση του προγράμματος από
το κ Κελεφιώτη συντονιστή της δράσης.
18:25 Χαιρετισμός από το διευθυντή της ΠΔΕ Πελοποννήσου
18:30 Χαιρετισμοί από τους διευθυντές ΔΔΕ Αργολίδας., Αρκαδίας, Κορινθίας, Λακωνίας και Μεσσηνίας
18:55 Χαιρετισμός από τους εκπροσώπους της EUROPASS και της SGI
19:10 Παρουσίαση δράσεων από τους επιμορφωτές του προγράμματος.
19:50 Παρουσίαση δράσεων από τους εκπροσώπους επικοινωνίας των ομάδων υποστήριξης.
20:30 Κλείσιμο


ΣΑΒΒΑΤΟ 18/05/2024
09:30 Έναρξη
09:35 Παρουσίαση σεναρίων από εκπροσώπους σχολείων της Αργολίδας.
09:55 Συζήτηση μέσω webex (για όσους το επιθυμούν) με τους εκπαιδευτικούς που έχουν δημιουργήσει τα παραπάνω σενάρια.
10:05 Παρουσίαση σεναρίων από εκπροσώπους σχολείων της Αρκαδίας.
10:25 Συζήτηση μέσω webex (για όσους το επιθυμούν) με τους εκπαιδευτικούς που έχουν δημιουργήσει τα παραπάνω σενάρια.
10:35 Παρουσίαση σεναρίων από εκπροσώπους σχολείων της Κορινθίας.
10:55 Συζήτηση μέσω webex (για όσους το επιθυμούν) με τους εκπαιδευτικούς που έχουν δημιουργήσει τα παραπάνω σενάρια.
11:05 Παρουσίαση σεναρίων από εκπροσώπους σχολείων της Λακωνίας.
11:25 Συζήτηση μέσω webex (για όσους το επιθυμούν) με τους εκπαιδευτικούς που έχουν δημιουργήσει τα παραπάνω σενάρια.
11:35 Παρουσίαση σεναρίων από εκπροσώπους σχολείων της Μεσσηνίας
11:55 Συζήτηση μέσω webex (για όσους το επιθυμούν) με τους εκπαιδευτικούς που έχουν δημιουργήσει τα παραπάνω σενάρια.
12:10 Αναστοχασμός – απολογισμός – συζήτηση πάνω στο πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε.
12:30 Τέλος εκδήλωσης


Δημήτρης Κελεφιώτης
Υπεύθυνος επικοινωνίας του προγράμματος
Gamified Introduction to Gamification
https://gigerasmus2022.sites.sch.gr/

Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

Χορηγία κιτ ρομποτικής από το 3ο Φεστιβάλ Ρομποτικής & Ευφυών Συστημάτων Δήμου Καλαμάτας

Ευχαριστούμε θερμά το 3ο Φεστιβάλ Ρομποτικής & Ευφυών Συστημάτων του Δήμου Καλαμάτας (https://robotics.kalamata.gr/) για τη χορηγία στο Εργαστήριο Πληροφορικής του Σχολείου μας των κιτ ρομποτικής:
  • NEZHA Inventor’s kit V2 for micro:bit
  • Micro:bit Smart Agriculture Kit
Τα κιτ αυτά θα χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο διαθεματικών projects Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. 

Κυριακή 12 Μαΐου 2024

Τρίτη 7 Μαΐου 2024

Κυριακή 5 Μαΐου 2024

Σάββατο 4 Μαΐου 2024

Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024